• Frenchtitude

Can Big Beauty Go Green?

by LYNN YAEGER via VOGUE


Theo tổ chức Euromonitor International, 152.1 triệu sản phẩm làm đẹp đã được bán trên toàn cầu vào năm 2018 và rất ít trong số này được tái chế. Hầu hết chúng sẽ kết thúc vòng đời của mình tại bãi rác nhưng cũng có rất nhiều sản phẩm bị thải ra đại dương hoặc sông, hồ.


Vào năm 1998, khi làm việc tại Studio 54 tôi đã nhìn thấy Madonna nhưng điều để lại ấn tượng trong tôi hơn cả là hộp phấn T. LeClerc Poudre mà cô ấy dùng. Tôi như bị mê hoặc với lớp vỏ bạc và kiểu dáng vintage của nó đến mức ngay khi show diễn của Madonna kết thúc, tôi đã chạy ngay đi mua một hộp.


Và sau 21 năm tôi đã sở hữu gần 100 hộp phấn! Tôi biết Trái đất đang nóng lên từng ngày và con người sống giữa những núi rác thải nhựa nhưng thật khó để từ bỏ những thứ nhỏ xinh khiến phụ nữ xinh đẹp hơn như hộp phấn T. LeClerc Poudre.



Tuy vậy những số liệu đáng báo động gần đây khiến tôi phải băn khoăn. Theo tổ chức Euromonitor International, 152.1 triệu sản phẩm làm đẹp đã được bán trên toàn cầu vào năm 2018 và rất ít trong số này được tái chế. Hầu hết chúng sẽ kết thúc vòng đời của mình tại bãi rác nhưng cũng có rất nhiều sản phẩm bị thải ra đại dương hoặc sông, hồ.



Các ông lớn trong ngành beauty tất nhiên không thể làm ngơ trước thực trạng này. L’Oréal tuyên bố rằng vào năm sau, 100% sản phẩm của hãng sẽ thân thiện hơn với môi trường như sử dụng công thức chứa nguyên liệu thô từ các nguồn tự nhiên hoặc bền vững. Estée Lauder cũng khẳng định rằng tới 2025, từ 75% đến 100% bao bì của hãng sẽ có thể tái chế, tái sử dụng hoặc tái tạo. P&G thậm chí còn hỗ trợ refill các sản phẩm của mình tại nhà khách hàng. Nếu các công ty toàn cầu đang có những bước chuyển mình lớn như vậy thì tại sao cá nhân người tiêu dùng như chúng ta không thể dần dần thay đổi thói quen của mình?



Để trở thành một beauty lover có trách nhiệm hơn, tôi đã dành thời gian nghiên cứu và lựa chọn các sản phẩm thân thiện hơn môi trường như: dầu gội và sữa tắm California Baby Calendula sử dụng hoa cúc hữu cơ, dầu gội L’Oréal Professional Source Essentielle với công thức không silicone, paraben, sulfate và có thể được refill đến 3 lần. Ưu việt hơn là dầu gội Love Beauty and Planet làm từ bơ và hoa hồng dưới dạng bánh hình trái tim. Không dừng ở đó, tôi tắm bằng sữa tắm Ren Clean Skincare Atlantic Kelp and Magnesium Anti-Fatigue trong chai bằng 100% nhựa tái chế (20% trong số đó là nhựa vớt từ đại dương) và thoa son Guerlain Rouge G, vốn nổi tiếng với phần vỏ có thể refill.



Chắc hẳn đến đây bạn sẽ hỏi tôi vậy những hộp phấn T. LeClerc Poudre thì sao? Dù tôi không thể từ bỏ chúng ngay lập tức nhưng sau những gì đã tìm hiểu về ảnh hưởng của ngành công nghiệp làm đẹp đến môi trường, tôi chắc chắn sẽ tìm cách để tái sử dụng những hộp phấn này.


--

It is 1998, I am at a production of Cabaret at Studio 54, and Madonna is at the next table. At some point during the show, she whips out a mirror to check her hair—I think it is braided—and I am close enough to see that she is holding a dull silver T. LeClerc Poudre compact, an item I have long coveted for its chic, Paris between-the-wars aura, but that I am too thrifty, too bohemian to break down and purchase. As soon as the show ends, I run out and buy it, and I have been swearing by it ever since.


Which means that over the past 21 years I have bought—and discarded—roughly 100 of these things, which is something that until now, I am ashamed to say, I haven’t given much thought. I know that the planet is boiling, we are being buried alive by an avalanche of plastic, the polar ice cap is melting—things are really dire!



Still, even selfish me is taken aback by the stark statistics. According to Euromonitor International, a staggering 152.1 billion units of beauty and personal-care packaging was sold globally in 2018, and very little of the resulting waste, including plastic items, will actually be recycled for a number of reasons. So they end up in landfills, or burned, or they find their way into oceans and waterways. Worst of all, most of these items are actually designed to be disposable, destined to fester atop a repulsive mountain of refuse.



Big beauty is finally meeting the crisis head-on, and it’s about time. L’Oréal says that by next year, 100 percent of its products will have an improved environmental or social profile, including updated formulations that incorporate renewable raw materials that are sustainably sourced or derived from green chemistry; not to be outdone, the Estée Lauder Companies has pledged that by 2025, 75 to 100 percent of their packaging will be recyclable, refillable, reusable, or recoverable. P&G says that their offerings, which range from Pantene to Tide, can now be dropped off and picked up from your home in 100 percent refillable and recyclable and/or reusable packages, with the click of a button. If these corporate behemoths can be the change, why can’t I take a few baby steps in the right direction?



With this in mind, I assemble a collection of products, all vying for the winning ticket in my ethical/sustainable sweepstakes. First up is California Baby Calendula Shampoo & Body Wash. The next contestant is L’Oréal Professional Source Essentielle shampoo, which has a lovely beachy smell, flaunts a vegan, silicone-, paraben-, and sulfate-free formula, and arrives in a stylish cube that is refillable up to three times. The third entrant is a murumuru butter–and–rose shampoo “bar”—no plastic in the packaging!—from Love Beauty and Planet. The next morning, I scrub myself with Ren Clean Skincare Atlantic Kelp and Magnesium Anti-Fatigue Body Wash—the bottle is made from 100 percent–recycled plastic, 20 percent of which is culled from the ocean—but is this really waking me up, or is the shower just doing its thing? Then I give Vapour Soft Focus Foundation a spin.



In the end, even if I am not ready to abandon my T. LeClerc anytime soon, it is nice to know that there are plenty of laudable goods out there, striving to help us look beautiful while at least attempting to keep the Earth beautiful, too. And I guess that’s really the heart of the matter: We want products to make us feel cool and gorgeous and transform us into the person we always wanted to be—a fantasy version of ourselves, no less powerful for being so elusive. And if these powders and potions, these shampoos and sprays can also do no harm—and guide us toward a saner, smarter future—won’t they literally become the sustainable stuff that dreams are made of?


----------------------------

FLANERIE CONCEPT STORE

2nd floor, 21 Trang Tien, Ha Noi, Viet Nam

Hotline: (+84) 9 81 90 68 66


[website] http://flanerie.vn/

[instagram] flanerie_journal

[facebook] https://www.facebook.com/flanerie.hanoi/


#Flanerie #beauy #VOGUE #sustainable #enviroment #ecobeauty #savetheplanet #ConceptStore #contemporaryfashion #conceptstore#designer