• Frenchtitude

Fashion’s Greatest Talent Scout Celebrates a Decade of Discovery at Vogue Talents

Updated: Nov 28, 2019

By LUKE LEITCH via VOUGUE / Photo: Alessandro Levati, SGPItalia


Trong dịp kỷ niệm 10 năm của Vogue Talents, Tổng biên tập Sara Maino đã chia sẻ về hành trình tìm kiếm nhân tài của bà.


Theo bạn, bên cạnh khả năng thiết kế tài hoa, những nhà thiết kế trẻ đến từ Jacquemus, Simone Rocha, Christopher Esber, Cafuné, N21, Jour/né, Natasha Zinko, Eudon Choi có điểm gì chung? Câu trả lời là họ đều nhận được sự ủng hộ của Vogue Talents từ những ngày đầu bước chân vào sân chơi thời trang. Xuất bản năm 2009 dưới dạng tập san đi kèm Vogue Italy, ấn phẩm này nhanh chóng trở thành bệ phóng cho các tài năng trẻ. Trong dịp kỷ niệm 10 năm của Vogue Talents, Tổng biên tập Sara Maino đã chia sẻ về hành trình tìm kiếm nhân tài của bà.


Sara Maino

Có bao nhiêu nhà thiết kế đã được Vogue Talents nhận diện và lăng xê trong thập kỷ vừa qua thưa bà?


Tôi nghĩ khoảng 1,000 và có thể hơn thế.


Bà có cảm thấy mình phải cạnh tranh với các tổ chức săn tài năng khác trong ngành thời trang không?


Không bao giờ! Tôi làm việc này vì tôi tin vào thế hệ trẻ và muốn tạo cơ hội cho họ. Khi chúng ta mở cho họ một cánh cửa, cả ngành thời trang cùng phát triển. Khi bắt đầu sự nghiệp của mình tôi may mắn đã có được một cánh cửa mở rộng chào đón. Vì vậy tôi luôn nghĩ về việc giúp đỡ các bạn trẻ.



Con đường nào đã dẫn bà đến công việc này?


Tôi từng là một stylist và phải nghiên cứu rất nhiều. Tôi thích tham quan các showrooms và hội chợ thời trang. Tôi luôn muốn tìm hiểu về những con người mới. Tại Vogue Italia, chúng tôi xuất bản tập san về các xu hướng 2 lần/ năm. Tôi đã phải di chuyển, tìm hiểu, chụp ảnh những điều mới mẻ cho ấn phẩm này. Sau một thời gian, Ariela Goggi, Phó tổng biên tập thời bấy giờ hỏi tôi “Làm thế nào mà cô tìm được những người này?” và vào năm 2005, Franca Sozzani cho ra mắt Who’s on Next?. Bà ấy đã ướm hỏi tôi nghĩ gì về việc được trao một chuyên mục để nói về những người mà tôi đã tìm kiếm được và tin tưởng. Tất nhiên tôi đã đồng ý.



Bà làm thế nào để lựa chọn các nhà thiết kế và trang phục cho triển lãm kỷ niệm 10 năm của Vogue Talents?


Quả thực rất khó. Nhiều desginers đã trở nên nổi tiếng và làm việc cho các thương hiệu lớn. Nhưng tôi chọn những nhà thiết kế thực sự muốn gửi thông điệp qua trang phục của mình như Thebe, 2 nhà thiết kế trẻ người Italy- Act n°1 và Helen Kirkum với những đôi giày tái chế. Bên cạnh đó là những tên tuổi đã gắn liền với lịch sử cuả chúng tôi như Simon Rocha và Jonathan Anderson. Tôi cũng không thể bỏ qua những thương hiệu đang hot trên các kênh mạng xã hội như GCDS và Attico.



Một trong những quan tâm hàng đầu hiện nay là làm sao để ngành thời trang tiếp tục phát triển mà không tạo ra những ảnh hưởng xấu đến môi trường. Bà nghĩ gì về điều này?


Ngày nay nếu bạn muốn bắt đầu một thương hiệu bạn phải có trách nhiệm, không còn cách nào khác. Các nhà thiết kế có thể truyền những thông điệp có tác động tích cực đến xã hội ví dụ như Edward Buchanan tại Sansovino 6.



Và để kết thúc câu chuyện hôm nay, bà có lời gì muốn nói với bạn đọc không?


Công việc của chúng tôi như người đi tìm nấm quý truffle trong một khu rừng và chúng tôi luôn tìm ra loại truffle quý hiếm nhất! Tôi rất tự hào về những gì Vogue Talents đang làm vì tất cả những nhà thiết kế tham gia giải thưởng LVMH đều đã từng được xuất hiện trên các trang báo của chúng tôi. Điều đó có nghĩa rằng chúng tôi đang đi đúng hướng.



--

What do Jacquemus, Simone Rocha, Christopher Esber, Cafuné, N21, Jour/né, Natasha Zinko, Eudon Choi have in common? The answer—apart from the fact that they are excellent fashion designers—is that they were all helped at the very earliest stage of their careers by VOGUE TALENTS. Launched in September 2009 under the editorship of Franca Sozzani, what was a regular supplement published with Italian Vogue has since mushroomed to become an online platform of its own dedicated to unearthing and spotlighting designers with potential. Just before it opened we caught up with Sara Maino - head of Vogue Talents to discuss her tremendous 10 years truffling for talent.



How many designers has Vogue Talents identified and highlighted over the past decade, do you think? I think it’s around 1,000? Probably a little more.


Do you feel you are in competition with other talent scouting organizations in the fashion system?

Never! I’ve been doing this all along only because I believe in the new generation and giving them a chance. Because if you give them a chance, they will take it, and we all benefit. When I started my career, I was fortunate to have an open door—even though the path has been long, I’m still on it! Eventually I started thinking about talents for whom there is no open door and how we could set about making one.



What was the background for setting it up?

Well, I was an assistant stylist and, you know, you have to do research, research, research. I liked going around to showrooms and trade fairs, which were much better 15 years ago than they are now. I’ve always liked to find out about new people. At Italian Vogue we had this supplement twice a year on trends. Obviously we had to feature advertisers, but after that it was about me going around, exploring, finding things, and taking digital pictures. Back then taking those pictures was something nobody wanted to do, whereas now they all want it. Anyway, after a certain point Ariela Goggi, the deputy editor in chief at that time, asked me, “How do you find all these people?”Then in 2005 Franca [Sozzani] launched Who’s on Next?, and that led to a conversation in 2008 when she said, “What about if we give space to all these people you see and believe in?” Of course I said yes! That is why this exhibition is dedicated to her memory.



How have you chosen the designers and looks to feature in the exhibition?

It was very hard! Some of them are designers who have since gone on to have success because they are working for big brands. Then there are designers who really send a message. So here’s Thebe again; the two young Italians, Act n°1, who showed today and are very interesting; and Helen Kirkum, whose recycled, reformed shoes are so great. From earlier in our history there was Simone Rocha and Jonathan Anderson: We hosted them here in Milan eight years ago. Then there are others who reflect changing times. GCDS is a brand I chose because it is a very interesting phenomenon of our time in that it gained success through social networks. And there’s Attico, which is two girls on the social scene. Everyone has their own story.



At the beginning of our chat, you said, “I probably shouldn’t say this, but we are a bit saturated with brands,” and it’s true. One of the conversations we are having now is how can we update the way we behave as an industry to continue to do what we love but not have a negative environmental impact.


Right now if you start a brand, it has to be responsible, there is no other way. We certainly don’t need any new brands. If you are going to start one, then it has to be conscious. Designers can also send very powerful messages that are socially important. Look at Edward Buchanan at Sansovino 6; his work is extremely important. You know, you were saying to me before, do we feel competitive, and although we’re not.



I would be! My attitude would be: We are going to do all we can to be the one that finds the undiscovered freshest truffles of outstanding talents in the forest of possibilities.

Ha! Well, I have to say the thing is, we do get the best truffles before anyone. I’m very proud, because all the designers who go through the LVMH Prize competition pass through here before. That suggests to me that we are doing it right, and that’s why I don’t feel competitive!


----------------------------

FLANERIE CONCEPT STORE

2nd floor, 21 Trang Tien, Ha Noi, Viet Nam

Hotline: (+84) 9 81 90 68 66


[website] http://flanerie.vn/

[instagram] flanerie_journal

[facebook] https://www.facebook.com/flanerie.hanoi/


#FLANERIE #VOGUETALENTS #10thanniversary #SimoneRocha #ChristopherEsber #Cafuné #N21 #Journé #NatashaZinko #EudonChoi #fashion#contemporaryfashion#conceptstore #designer