• Frenchtitude

LÀM VIỆC TAI GIA - 11 TIPS CHO NGƯỜI MỚI BẮT ĐẦU

by MICHELLE RUIZ ia VOGUE


Covid-19 lan truyền một cách chóng mặt, việc hàng triệu người sẽ phải làm-việc-tại-gia sẽ không còn xa nữa.


Làm việc tại nhà (WFH) không còn là thuật ngữ quá xa lạ. Bạn đôi khi sẽ cảm thấy cô đơn, trong tình trạng thường xuyên không tắm rửa, mặc đồ ngủ và thức xuyên đêm tận 3 giờ sáng v.v.. Sau đây sẽ là những tips hữu ích để làm việc tại gia hiệu quả giữa mùa dịch bệnh này:


1. Thời gian di chuyển đến chỗ làm được thay bằng giờ luyện tập thể thao

Bởi làm việc ở nhà có thể rất cám dỗ, biến bạn thành một chú lười, nên hãy khỏa lấp thời gian di chuyển đến công ty hàng ngày bằng việc tập thể dục hay chỉ vận động nhanh. Có rất nhiều app trên thiết bị điện tử hướng dẫn tập yoga, thiền hay các động tác kháng lực v.v..


2. Thỏa thuận khung thời gian riêng của bạn với gia đình

Bạn có thể thỏa thuận với người thân/roommates của mình về khung thời gian và không gian riêng bạn cần cho công việc. Để đảm bảo, đôi khi việc khóa cửa phòng cũng cần thiết cho sự tập trung và hiệu suất công việc của bạn.


3. Giữ thói quen tắm rửa và thay đồ thường xuyên!

Việc vệ sinh cá nhân nghe có vẻ hiển nhiên, nhưng thực tế bạn sẽ có thể luôn muốn xử lý công việc ngay lập tức mà quên bẵng bước vệ sinh cá nhân này dù nó chỉ mất rất ít thời gian. Cũng không cần bạn phải thay nguyên bộ đồ tử tế, một bộ đồ dáng thể thao casual là đủ giúp bạn trông gọn gàng rồi.


4. Podcasts là người bạn tâm giao!

Không một người đồng nghiệp bên cạnh và xung quanh chỉ là không gian im lìm, lúc này những VJ hay dẫn chương trình podcasts là những người bạn tưởng tượng của bạn, giúp bạn bớt cảm giác một mình. Các kênh học ngoại ngữ, các kênh thảo luận kinh doanh v.v.v mọi thứ bạn có thể tìm đến podcasts.


5. Kết giao với những người làm việc từ xa khác!

Kết nối với những người cùng mindset và phong cách làm việc như bạn cũng sẽ giúp bạn giảm bớt sự cô đơn khi làm việc từ xa. Những cuộc tâm sự nghề và cuộc sống từ họ cũng sẽ giúp bạn tăng kiến thức, trách nhiệm và năng lượng làm việc hơn đó.


6. Tắt điện thoại hoặc log out khỏi mạng xã hội ưa thích của bạn

Sẽ không tránh khỏi những giây phút yếu lòng trước các trang mạng xã hội với sự cập nhật liên tục khi bạn đang tự làm việc tại nhà. Vì vậy, sẽ là tỉnh táo nhất nếu bạn tránh xa hoặc tắt nguồn cám dỗ này.


7. Đừng là nàng Lọ Lem thời hiện đại

Khi dành cả ngày làm việc ở nhà, bạn sẽ phát hiện thêm nhiều công việc nhà còn đang dang dở, xếp bát đĩa, soạn lại ngăn kéo bừa bộn, đồ chơi của lũ trẻ. Hãy dành chút thời gian buổi sáng cho những công việc này và không nên để chúng làm ảnh hưởng đến sự tập trung trong thời gian làm việc của bạn.


8. Đặt ranh giới cá nhân

Những người làm việc kiểu truyền thống thường tin rằng "Làm việc tại nhà" nghĩa là "Chẳng làm việc gì", và có thể gọi/nhắn tin với thắc mắc lặt nhặt. Một câu từ chối lịch sự như "Tôi sẽ thảo luận sau 5 giờ chiều sau khi xong việc" hay "Tôi sẽ gọi bạn vào giờ ăn trưa nhé!" sẽ hiệu quả trong trường hợp này.


9. Tỉnh táo trước đồ ăn vặt

Sẽ khó tránh việc nạp vào cơ thể đồ ngọt hay đồ ăn vặt không tốt trong hàng giờ khi làm việc ở nhà. Thay vào đó, hãy chuẩn bị các món salad, táo, bơ đậu phộng - những đồ ăn vặt có lợi.


10. Hãy nhớ ăn trưa!

Làm việc tại nhà sẽ dễ khiến bạn cuốn vào guồng quay cho tới đôi khi là 2 giờ chiều và quên mất làm bữa trưa, rồi nạp vội đồ tồn từ hôm trước. Nên hãy nhớ dành giờ nghỉ trưa để có bữa ăn tử tế, vừa lợi cho sức khỏe vừa giúp bạn làm việc năng suất hơn.


11. Nếu không nấu, thì bạn có thể mua đồ ăn trưa.

Các ứng dụng order đồ ăn ngày càng đa dạng và phổ biến. Chỉ cần vài bước thao tác là bạn có thể yên tâm chờ món ăn tới ngay cửa nhà bạn mà không phải ra ngoài giữa mùa dịch.


--

Millions of Americans could soon be working from home amid the spread of the coronavirus, and to all of you I say: welcome. I’ve been working remotely for almost six years, though not at the recommendation of public health experts due to a potential pandemic, but because I’m a freelance writer. I’m lucky enough to have a job where it’s possible to work from home, a privilege I don’t take lightly.) “Social distancing”? I’ve been on it long before it was a thing. Working from home, or WFH, can feel like bliss, or the abyss: You are free...but also lonely, and frequently unshowered, and wearing pajamas until 3 p.m.





I’ve picked up a few best practices along the way (though I can’t say I always follow them myself). Here are a few ideas on how to make the most of it.


1. Exercise during your would-be commute

Working from home is a gravitational pull toward sloth-like behavior, but getting a sweat in, even if briefly, starts the day on a more energetic note. Seize the time in the morning that you’d normally spend getting to the office and do a home workout class (the Peloton app has yoga, strength, and bootcamp classes that stream to your TV, no pricey bike required) or get outside for a jog or walk (provided you’re not quarantined).



2. Exile any family members if possible

My husband and kids may live here, but this apartment is also my office (on the days when I don’t go to a coworking space), and I need them to vacate it at a reasonable time so I can get cracking. I prefer them to be walking out the door around 8, and will issue friendly but firm reminders if they’re lagging. If children/caregivers/spouses/roommates will be home while you work: Delineate a space that is yours and discuss the hours you’ll need space and privacy. Locked doors are sometimes necessary.


3. Shower and change your clothes

This may seem only obvious and hygienic, but you’d be surprised how easy it is to convince oneself that it’s better to just jump right into work first thing, than to take even a short amount of time to bathe. Note: I am not suggesting that putting on a “real outfit” or “jeans” is a must, but even a swap from last night’s PJ’s to athleisure goes a long way to making you feel like a functioning adult.


4. Embrace podcasts

With no work friends around and the thick sound of silence in the air, podcast hosts have become my faux friends. (That may sound weird, because it is; that’s what happens when you work from home.) I feel less alone thanks to Michael Barbaro explaining the news to me on The Daily; Bobby Finger and Lindsey Weber reporting what Rita Ora is up to on Who? Weekly; and Lovett or Leave It for providing the weekly pop culture/politics download. No AirPods required—just blast on speaker into your empty environs!


5. But also: Make fellow WFH friends

The loneliness of working from home is perhaps the hardest part. Put out feelers and find out who else is WFH (and asymptomatic) and make a plan to meet for coffee, take a walk or some such. WFH friends are fantastic for bringing structure, accountability, and inspiring the aforementioned showers. I also get a boost from old-school phone chats with friends who have flexible schedules.


6. Log out of Twitter or your preferred social media

There’s nothing and no one stopping you from near-constant social media scanning while WFH, but signing out has a chastening effect: Instead of clicking right in to an endless stream of content, you’re greeted with a log-in screen, and reminded that you’re supposed to be doing work, not looking at your third-grade best friend’s gender reveal on Instagram.


7. Don’t become Cinderella

Spending all day at home, you suddenly realize just how many chores and projects await: dishwashers needing unloading, messy drawers demanding organizing, kids’ toys strewn about. I like to do a quick straightening-up in the morning so I’m not working amidst a sty, but try not to let too much housework seep into work-work hours. It’s just a noble form of distraction and procrastination.


8. Set boundaries

You may find that other people who work in conventional job settings have a tendency to believe that “working from home” means “not working at all,” and will call or text you at random with questions/concerns/rants, etc. A polite “I’ll be working until 5 and can chat later!” or “Call you back on my lunch break” usually works.


9. Beware idle snacking

Overeating a constant stream of fun size Halloween/Valentine’s Day/Easter candy is a longtime occupational hazard of from working from home. By all means, I endorse eating and snacking, but not for eight hours straight. Stocking healthy snacks—chopped veggies and tzatziki, apples and peanut butter—helps.


10. Make yourself a decadent lunch

The work-from-home vortex can mean coming to at 2 p.m. and realizing you never ate lunch, only to grab a granola bar or a container of leftovers and call it a day. But on occasion, I like to use a WFH lunch break—do take a lunch break, for both sustenance and sanity—to make myself a proper lunch of penne, shrimp, and peas tossed in a nice Rao’s marinara sauce.


11. Or better yet, go out to lunch!

Especially if working from home is going to be a fleeting thing, try to take advantage: Meet your WFH friend for lunch, or treat yourself as a party of one. Pop into a bookstore; take a detour through the park, and enjoy the mid-day freedom of having no in-person meetings, or bosses, lurking around.



----------------------------

FLANERIE CONCEPT STORE

2nd floor, 21 Trang Tien, Ha Noi, Viet Nam

Hotline: (+84) 9 81 90 68 68


[website] http://flanerie.vn/

[instagram] flanerie_journal

[facebook] https://www.facebook.com/flanerie.hanoi/


#Flanerie #CONCEPTSTORE

#Workfromhome #lifestyle #tips #covid19